Didgeridoo GYIK 2017-10-05T15:35:48+00:00

Gyakran Ismételt Kérdések

Mi a teendő új didgeridoo vásárlása után? 2017-06-14T15:22:36+00:00

Néhány pontban összeszedtük azokat a tudnivalókat és lépéseket amelyeket érdemes figyelembe venned hangszerevásárlás után.

Egy új didgeridoo-nak hozzá kell szoknia az új otthonához és a megváltozott körülményekhez. Az Ausztráliában élő fafajok az ottani, sokszor szélsőséges klimatikus viszonyokhoz alkalmazkodtak, az ezekből készült hangszereknek a Magyarországon uralkodó időjárási viszonyok terhelést jelentenek.

Mivel egy új didgeridoo nem volt huzamosabb időn keresztül játszva, a játék közben a belsejében megemelkedett páratartalom és hőmérséklet ugyancsak megterhelik a hangszer falának szerkezetét, különösképpen a cső felső harmadában. Mindez erősen megnöveli a lehetőségét annak, hogy a fában feszültség keletkezzen, és megrepedjen. Sajnos az esetek többségében a repedés ‘átmenő’, vagyis rés nyílik a hangszer falán, így az  játék közben szelelni fog, amely csökkenti a hangzás minőségét. Ha a repedés a cső felső felében keletkezik, ez a romlás radikális is lehet. Tapasztalatunk szerint ezek a repedések elkerülhetetlenek, azonban sok múlik a hangszer anyagán (mennyi lehetséges feszültség van a fában, amely az adott anyag szerkezeti sajátosságainak függvénye), illetve a megelőző lépéseken amelyet a hangszer épen tartásának érdekében tesz a tulajdonosa.

Íme néhány fontos pont, amit érdemes szem előtt tartanod:

Az első napokban és hetekben ne fújd 5-10 percnél többet egy huzamban az új hangszered; hagyd, hogy a didgeridoo fokozatosan melegedjen fel és hűljön le, száradjon ki. A továbbiakban fokozatosan növeld a játék idôtartamát.

Folyamatosan ellenőrizd a cső külső falát kiváltképp a felső részen. Ha repedést találsz kevesebbet játszd – de ne függeszd fel a terhelést, vagyis folytasd a hangszer ‘szoktatását’. A repedés két végét jelöld meg ceruzával, és ellenőrizd, hogy tovább halad-e a nyílás. Javasoljuk, hogy addig ne tömítsd be a repedést amíg az tovább nyílik. Ragaszd le egy darab szigetelő szalaggal a szelelés megállítása végett, majd hagyd, hogy a fában lévő feszültség megszűnjön, az anyag ‘kirúgja magát’.

A repedések kezelésére sokféle módszer van, javasoljuk, hogy ezeket csak akkor alkalmazd, ha biztos vagy a dolgodban. Ha nincs tapasztalatod e téren kérd ki olyanok tanácsát, akik járatosak hangszer javításban. Mivel egy Magyarországon ritkán előforduló fafajjal van dolgod, fokozott körültekintéssel járj el, győződj meg róla, hogy biztos helyről kapod az információt.

Többféle út van a hangszer karbantartására, a repedések, hibák és sérülések megelőzésére. Érdemes megelőző lépéseket tenned a didgeridoo jó állapotban tartása érdekében. Sokan a hangszer belső falát kezelik, mivel ez a rész van a legtöbb fizikai hatásnak kitéve játék közben. Van aki hígított ragasztóval önti ki hangszerét a pólusok lezárása végett, és van olyan, aki természetes olajokkal pótolja a fa öregedése közben távozó anyagokat. A nálunk kapható eukaliptusz hangszerek mindegyike kezelve van – a tradicionális hangszereket kivéve. Javasoljuk, hogy a használattól függően, évenként egyszer önts át lenolajat (vagy más, a fa tartósítására és kezelésére használt természetes olajat) a didgeridoo belsején, közben győződj meg róla, hogy a hangszer belső fala mindenhol egyformán átitatódott. Hagyd, hogy az felesleges olaj kicsöpögjön a csőből, majd pihentesd egy napig. A tradicionális hangszereket nem kezeljük, mivel az változtathat a hangján, így néhány esetben veszíthet a didgeridoo hagyományos karakterisztikáján. Ebben az esetben a Te döntésed, néha azonban érdemes megfontolni, mivel egy esetleges tompa hangon szóló hangszerrel az olaj csodákat tehet.

Mindenkor győződj meg arról, hogy a hangszered kellő képpen védve van. Csakis erre a célra kifejlesztett tokban szállítsd amely megvédi az ütésektől és a gyors hőmérséklet ingadozástól – javasoljuk a polifoam borítást.

Csakis olyan helyen tárold a didgeridoot, ahol nincs kitéve túl magas vagy túl alacsony hőnek (pl. fűtőtest, közvetlen napfény, ablak vagy ajtó közelében, stb.). Lehetőleg ne tárold olyan helyen, ahol a levegő túlságosan száraz.

Didjeribone esetében a hangszer alapanyagának köszönhetően kevesebb a teendőd. Játék után érdemes tiszta vízzel átmosnod a Bonet. Ajánljuk, hogy a két félrészt külön tárold, mivel ha nincs kiszáradva néhény nap után kellemetlen szaga lehet. Ügyelj arra, hogy nincs kitéve magas hőnek, ugyanis a műanyag deformálódhat, ne hagyd a nap alatt, vagy az autóban.

További olvasmányként javasoljuk, hogy olvasd át a ‘Karbantartás’ és a ‘Technikai segítség, alapfogalmak’ bejegyzéseket a GYIK-on belül.

Ha kérdésed van nyugodtan fordulj hozzánk bizalommal!

Folyamatos karbantartás 2015-10-16T19:52:48+00:00

Alapvetően a didgeridoo nem kíván karbantartást, persze ez attől is függ mennyit használod, mi a hangszered alapanyaga, illetve mennyire van kitéve az hőingadozás viszontagságainak.

A fa hangszereket érdemes legalább egy évben egyszer átlakkozni (abban az esetben, ha a lakkozott a felület). Finom papírral, a hosszanti tengellyel párhuzamos irányban csiszold át a felületet, majd vidd fel a lakkot 2-3 rétegben. A bambusz hangszereknek jót tehet a lenolaj kence. Ha a hangszered sűrűn megreped, néha öntsd fel ragasztóval (csakis fa hangszerek esetében, lásd a hangszerkészítés topikot).

Mindig ügyelj arra, hogy nagy hőmérsékletingadozásnak ne tedd ki a fa, nád csöved. Ez főleg télen igaz; kíméld a hirtelen nagy hőmérséklet különbségektől (meleg szobából hidegbe ki és fordítva; ilyen esetben fújás előtt hagyd pihenni).

Érdemes néha a hangszert átmosni tiszta, langyos vízzel. Elvileg a víz nem szabad, hogy ártson a fának, sőt, maga a tisztítás javít a hangján. Fontos, hogy gyakorlás, vagy átmosás után mindig hagyd kiszáradni a cső belsejét. Előfordulhat, hogy belülről gombásodik a fa, ilyenkor használj környezetbarát, vegyszermentes gombairtót.

Viaszolás 2017-10-05T15:35:49+00:00

Viaszolás

A méhviaszt a hangszer befúvónyílásának szűkítésére, alakítására használják. Általában csak akkor szükséges, ha a lyuk felső része nagyobb, mint a kényelmesen jászható nyílás.

Elsősorban tisztított, fehér színű viaszt ajánlok, mivel ez nehezebben lágyul, mint a hagyományos méhviasz. Ennek hiányában a hagyományos, sárga színű viasz is kiváló, mely kertészboltokban, vékony lapra préselt formában, vagy tömbben elérhető.
Fehér méhviaszt itt tudsz beszerezni.

A viaszolás menete ízlés szerint történhet, mindenki egy idő után megtalálja a kezére eső módszert. Én a következőt ajánlom:

1. Olvaszd fel a viaszt; a sárga viasz a kéz melegére lágyul, a fehéret meleg vízben lehet lágyítani. Ha könnyen formálható gyúrj belőle vékony, 4-5cm hosszú hengereket.

2. A hengereket a befúvónyílás belső pereméről kiindulva építsd fel. Igyekezz, hogy munka közben a viasz ne keményedjen vissza mindaddig, míg nem kapta meg a kívánt formát, illetve ha vízben puhítottad, ne legyen felrakás közben vizes.

3. Építsd fel a kívánt formát, alakítsd ki a lyuk méretét, formáját, közben igyekezz a lehető legkevesebb viaszt használni – nem tesz jót a hangnak, ha a befúvónyílásnál feleslegesen sok anyagot használsz.

Kísérletezz, hogy neked mi a legmegfelelőbb forma, méret, ugyanis a kényelmes, könnyen játszható befúvónyílás az egyik legfontosabb része a hangszernek.

Szorítókötés 2017-10-05T15:35:49+00:00

Az előző ponthoz tartozik a bandázsolás, más néven szorítókötés. Mikor a cső reped, az átmérője változik, tágul. Az eljárás lényege, hogy megakadályozd a cső esetleges átló irányú mozgását egy, a felületére szorosan rátekert zsinórral.

Mielőtt belekezdenél, javítsd ki a repedést. Itt lehetsz drasztikus is, mivel a végeredményt úgyis eltakarja a zsinór (ajánlom itt is a szigetelőszalagot). Használj olyan zsineget, mely esztétikailag is menni fog a hangszeredhez, és elég erős (pl. vékonyabb kenderzsineg). Ezek után kövesd a lépéseket.

a. Húzd végig a kezdőszálat a hangszer tengelye mentén.

b. Erre merőlegesen kezd körbetekerni a zsinórt, közben, ahogyan tudod, tartsd feszesen a szálat. A bandázs alá tégy ragasztót – faragasztót, vagy pillanatragasztóval kis szakaszokon menet közben rögzítsd a szálat, közben ügyelj, hogy a hosszanti szál ez alatt, végig egyenesen fusson.

c. Tekerd körbe a csövet végig a repedés hosszán, illetve a két végén túl hagyj pár cm-t. Mielőtt végeznél, 2-3 ujjnyival fordítsd vissza a kezdő, hosszanti szálat, majd ezt szintén a fedő réteg alatt tartva vidd végig a bandázst.

d. Az utolsó kör után a szál végét kösd rá erősen a huroka úgy, hogy a szál feszesen álljon.

e. A zsinór kezdő végét megfogva húzd be a hurkot a bandázs alá.

f. A maradékot vágd le, majd a bandázs széleit óvatosan húzd végig pillanatragasztóval.

Nagyon fontos, hogy a szál végig feszes maradjon, mivel a szorítókötésnek csak így van értelme. Az egész művelet gyakorlást igényel, párat meg kell csinálnod mire tökéletes lesz a végeredmény. Bambusz csöveknél, illetve a kifejezetten repedékeny hangszereknél érdemes a befúvónyílás felőli véget ezzel a technikával rögzíteni.

Repedések 2015-10-16T19:51:03+00:00

Fa hangszerek sajnálatos hátránya a repedékenység. Fúvós hangszerek esetében ez fokozottan igaz, mivel a folyamatos használat miatt a hangszer belseje nedvesedik-szárad, melegszik-lehűl. Ráadásul az évszakok váltakozása szintén negatív tényező; a levegő nedvességtartalma, az akár szélsőséges hőingadozás (amely Magyarországra igencsak jellemző) megviseli a hangszert. Fokozottan igaz ez az eukaliptusz hangszerekre.

Ha a repedés a hangszer felső felében keletkezik, a hangszer hangjában drasztikus változást tapasztalhatsz – a hangja tompul, a magas, éles hangok elvesznek. Ez már a kisebb, hajszálrepedésnél is érezhető. Sokszor a test külső felén látható repedés csak felszíni; a repedést kívülről megszívva érezhető a szelelés.

Mivel a repedés általában a fában lévő feszültségek miatt keletkezik, érdemes a javítással kicsit várni. Arról, hogy mennyit, nem lehet tanácsot adni, ez attól is függ, milyen sűrűn használod a hangszert (ha gyakran a kezedbe veszed szinte biztos, hogy nem bírod sokáig). Tanácsos szigetelőszalaggal a szelelő rést beragasztani, így a hangszer használható marad, és a fának is megvan a lehetősége, hogy kirúgja magát.

Fontos megjegyezni, hogy a repedékenység új hangszerek esetében fokozottan igaz. Tapasztaltam, hogy a hangszervásárlók nagy többségének a vásárlástól számított pár héten belül problémája van a szeleléssel. Tanácsos a csövet szoktatni, fokozatosan bejáratni. Először csak keveset fújd, minden nap hosszabbítva a használatát.

A repedések javításának több útja lehetséges, attól függően, hogy milyen súlyos a helyzet.

1. A rés tömítése. Különböző anyagokat használhatsz. Fontos, hogy mindig a repedés szélességéhez mérten válassz ragasztót; a vékony rést folyékony, a szélesebbet sűrűbb anyaggal tömítsd. Vékony repedésnél ajánlom a pillanatragasztót; javítás közben a hangszert fektesd az oldalára, így engedd, hogy a ragasztó amennyire tud, belefolyjon a résbe. Szélesebb repedésnél folyékonyfa, a fa csiszolatporával kevert faragasztó, vagy kétkomponensű műgyantát használj (nekem az utóbbi vált be kiválóan). Miután az anyag megszáradt, csiszold meg a külső felületét, majd javítsd ki a felületet védő anyagot. Ha nem túl szűk a rés ajánlom, hogy tömítés előtt éles késsel a repedés mindkét oldalát faragd be a szerszámot bedöntve, így a felső rétege a réstöltő anyagnak szélesebb lesz, és elkerülheted, hogy később újabb hajszálrepedések keletkezzenek.

A hibát javíthatod belülről is. A hangszer egyik végét befogva felöntöd a csövet hígított vízálló faragasztóval; így a repedésbe belülről beszivárog a ragasztó, majd beleköt. Ne hagyd sokáig a csövet feltöltve, max. 2-3 percig. Ha a rés egyszeri kiöntés után nem szűnt meg, ismételd meg addig, amíg minden repedés fel nem töltődik (egyértelmű jelét fogod látni annak, ha lyukas a hangszered). Ezt a technikát ajánlom azon fa hangszerek esetében is, melyek nem szelelnek; a ragasztó betömíti a pólusokat és kitölti, megfogja az esetleges kialakuló belső repedéseket. Ráadásul a hangnak is jót tesz! A lényeg, hogy ne használj túl sűrű kötőanyagot.

A repedés viasszal történő tömítését semmiképpen sem ajánlom!

2. Felület lezárása. Egyszerűbb, ha repedést nem belülről, hanem kívülről javítod. A legkézenfekvőbb anyag a szigetelőszalag. Én hosszú évek keserves próbálkozásai után jöttem rá ennek az eljárásnak a hasznos oldalára. Nagyon ritka az a repedés, melyet egyszer kijavítasz és nem lesz vele több gond, ezzel szemben, ha a ragasztószalagot körbetekered a hangszereden, utána maximum félévente kell lecserélned. Tudom, drasztikus megoldásnak tűnik, viszont nagyon sok felesleges munkaórát spórolhatsz (helyette van időd gyakorolni), az esztétikai oldalt pedig nekem sikerült megoldanom (lásd. yirritja yirdaki, a ’Tradicionális játékstílusok’ szakaszban).

Alapfogalmak 2015-10-16T19:45:22+00:00
  • Alaphang – az a hang, melyet a közepes erősséggel a hangszerbe fújt levegő szólaltat meg. Ez a hang adja meg az adott hangszer hangfekvését. Az esetek nagy többségében ez a hang nem egyértelműen mérhető, mivel több tényező befolyásolja: a befújt levegő ereje és mennyisége, az esetleg közben beleadott hang, a nyelv pozíciója, illetve az, hogy a hanhgszer előzetesen be lett-e fújva, nedvesítve.
  • Kürthang – nevezik még így is: trombitahang, dudahang, overtone, tooth. Az alaphang felett szólaltatható meg, attól elkülönítve. Feszes ajkakkal, nagy nyomással a hangszerbe fújt levegővel játszható ki hosszan, vagy röviden. Minden didgeridoo-nak legalább két kürthangja van, melyek az ajkak egymástól való elcsúsztatásával szólalnak meg. A kürthangra és ennek játszhatóságára hatással van a hangszer hossza, belső átmérője illetve ennek változása a cső hosszanti tengelye mentén, a befúvó nyílás mérete, a fal vastagsága és a back pressure.
  • Hangmagasság – nevezik még így is: hangnem. Egy didgeridoo-nak több hangneme van; az első, mely az alaphang hangneme, ez fél-hangnemen belül váltakozhat játék közben, illetve a második/harmadik/vagy ezek felett, melyek a kürthangok hangnemei. Befolyásolja a nagszer hossza és a felső átmérője.
  • Back pressure – magyar megfelelője nincs, nevezzül ellen-nyomás-nak. Az erő-ellenerő fizikai törvényén alapul, mely szerint minden erőnek megvan a vele ellentétes irányú párja. A didgeridoo belsejében nyugalomban lévő levegőoszlop ellenállást fejt ki a csőbe fújt levegőre, mely egy ellentétes irányú erőként jelentkezik; vagyis játék közben nyomás keletkezik a hagnszer felső részében. Ezt a nyomást nevezzül back pressure-nek, és ez az a nyomás, amely a legfontosabb egy hangszer fizikai adottságai között. Az ideális az, amikor a back pressure egyensúlyban van a befúvott levegővel; minél jobb az egyensúly, annál könnyebb a játék a hangszeren. Azokon a csöveken, melyeken kicsi, vagy egyáltalán nincs back pressure, elszökik a levegő; hiába igényel kevés levegőt a hangszer, mégsem játszható könnyen, hangja erőtlen, gyenge. A túl nagy back pressure ‘befullasztja’ a didgeridoo-t; a játék ezeken a hangszereken nehéz, sok levegőt igényel, megterhelő a szervezetnek, emiatt egészségtelen. A back pressure-re hatással van a belsó átmérő, illetve ennek változása és aránya a hosszanti tengely mentén (az ideális a hangszer felső harmadában nagyjából 2cm, vagy kicsit kevesebb átmérő, mely lefelé tágul – ennek ideális aránya hangszerenként változik; a széles belső átmérő rontja a back pressure-t), a befúvó nyílás formája, a falvastagság, a hangszer hossza, a cső átmelegedettsége, nedvessége.
  • Tölcsér – a hangszer alsó végén található szélesedő nyílás. Fontos fizikai tényető ennek mérete és aránya a belső átmérőhöz képest.

Didgeridoo vásárlás saját részre 2015-11-15T07:00:48+00:00

Egy rutinos játékos tudja mit szeretne – általában ilyen esetben az ember fix céllal kezdi el a keresést. Éppen ezért, kezdő játékosoknak ajánljuk, hogy ha tehetik kérjék ki vásárlás előtt a rutinosabbak véleményét. Fontos, hogy olyan helyen vásárolj, ahol ismerik a hangszert, meg tudják szólaltatni, van választék, és lehetőleg ki tudod próbálni a csöveket.

Legyen egy általános képed a didgeridooról, olvass utána, hogy tudd, mit szeretnél vásárolni – sok mindenre itt az oldalon is rátalálsz. Érdemes előre elgondolkodnod azon, mit szeretnél játszani a hangszeren; gyorsabb játékhoz vennéd, vagy a lassabb, relaxációs hangulatot keresed. Gondold át, hogy milyen hangolások jöhetnek számításba, mi az a hangzás, amit kedvelsz (esetleg hallgasd át kedvenc lemezeidet, gyűjts ötleteket). Ha más ötleted nincs, nézd át a választható hangszereket, és kezd azokkal, melyek alakra, formára, esetleg festésre a legjobban tetszenek (ha egy ilyen hangszert választasz, szinte biztos, hogy többször a kezedbe veszed később).

Vásárlásnál a legfőbb szempontok: 1. a könnyen játszható kürthang; 2. az arányos, egyenes test; 3. a mindent eldöntő hangzás.

Vásárlás előtt nézd át a hangszert, keresd az esetleges hibákat, repedéseket. Ha találsz akár egyet is, ne legyen kizáró ok; egy jó hangszer sokkal többet ér, mint amennyit egy esetleges javítható hibája ront rajta.

’Ajándék’ didgeridoo 2015-11-15T07:07:19+00:00

Ajándéknak szánt hangszer vásárlásánál két fő szempont lehet: az ár és a minőség. Ha olcsó hangszert szeretnél venni, ajánljuk, hogy kerüld a pár-ezer forintért beszerezhető, indonéziában készült bambusz vagy teakfa hangszereket. Vásárlóként tudnod kell, hogy ezek a csövek utánzatok; habár megszólalnak, sőt, némelyik kiválló hangzással bír, nem sok közük van az Ausztrál didgeridookhoz.
Ha mégis ezek közül válsztasz, néhány jó tanács: a bambusz hangszer esetében szinte mindegy, melyiket választod; ezeknek a hangszereknek nagyjából egyforma a hangjuk, ami különbözhet, az a díszítés. Ebben az esetben ajánlatos ,hogy próbáld meg eltalálni az ajándékozandó személy ízlésének tetsző csövet azon egyszerű oknál fogva, hogy ha tetszik neki a didgeridoo megjelenése, biztos, hogy többször a kezébe fogja venni. Teakfa hangszerek között már nagy különbségek lehetnek. Lehetőleg olyan helyen vásárolj, ahol az eladók ismerik a hangszert – legalább egy kicsit (legjobb mérce, hogy meg tudja-e szólaltatni, vagy nem). Kérd az eladókat, hogy szólaltassák meg a hangszert, győződj meg hangjáról!

A drágább hangszerek esestében végezz némi kutatómunkát. Általában az ember akkor vesz ajándékba nagyobb értékben didgeridoo-t ha tudja, hogy a szerencsés ajándékozandó biztosan használni fogja. Ebben az esetben feltételezhető, hogy Ő már utánajárt a dolognak; ha lehet, tudakold meg Tőle mit szeretne – milyen alapanyagból, milyen hangolásban, esetleg milyen fajta hangszer a szíve vágya. Elsősorban az eredeti, termesz-rágta eukaliptusz hangszereket ajánljuk, mivel a hangjuk ezeknek a legjobb (legalábbis általánosságban véve).

Fontos, hogy fizetés előtt alaposan nézd át a hangszert nem repedt-e; ha igen – akár egy kicsit is – válassz másikat! Kérdezd az eladókat az esetleges garanciális feltételekről (elég ritka, de talán a későbbiekben tudnak segíteni a javításban).

Játszhatok-e tradicionális ritmusokat? 2015-10-16T19:40:48+00:00

A válasz sokrétű, az első kérdés, hogy akarsz-e. Sokan a modern játéktechnikák követői, a ’tradicionális’ számukra idegen. Tény, hogy ezek a zenék, játéktechnikák megértése időt, nyitottságot, sokszor elhivatottságot igényel, játékuk még többet.

Pár aranyszabály, melyeket minden esetben tarts szem előtt, ha ilyen stílusok játékára adod a fejed:

  • tradicionális játékot csakis azoktól tanulhatsz, akik a hagyomány képviselői;
  • hiába követed e stílusok bármelyikét, soha nem válhatsz tradicionális játékossá;
  • tradicionális ritmust úgy, ahogyan a hagyományban él nem játszhatsz, hacsak nem tanítanak, és engedélyt kapsz rá;
  • mást nem taníthatsz ezekre;
  • a játék mellett kötelességed a kulturális háttér minél mélyebb tanulmányozása;
  • használj tradicionális hangszert.
Fújhatják-e nők a didgeridoot? 2015-10-16T19:29:41+00:00

Az egyik leggyakoribb kérdés hölgyek részéről. A válasz igen nehéz és összetett, röviden talán ennyi: mindenkinek a saját döntése. Az őslakosok között is véleménykülönbség van; alapvetően törvényeik csak rájuk vonatkoznak, vagyis elviekben fehér nők fújhatják, sőt, vannak ahol bennszülött nők is játszanak, de nem nyilvánosan – „zárt ajtók mögött”. Arra a kérdésre, hogy ez a hiedelem miért alakult ki, nincs egyértelmű válasz. Véleményem szerint egyszerűen vannak olyan dolgok, melyek a nők dolga, vannak olyanok melyek a férfiaké, a kettőt pedig nem keverik egymással. A mai világban igen erős hajlam van a túlmisztifikálásra, ez történik ebben az esetben is (vannak, akik kínosan ügyelnek arra, hogy nő ne érintse a hangszert – szerintem ez már erős túlzás).

Hölgyeknek tanácsolom, hogy ha mindezek ellenére belevágnak, mindig tartsák szemük előtt, hogy vannak olyanok, kiket zavarhat női játékos látványa; főleg tegyék ezt akkor, ha olyanok vannak jelen, akiket ez az ’ügy’ közelebbről érinthet, esetleg affektálhat.

Valóban segít a didgeridoo a horkolás megszüntetésében? 2015-10-16T19:31:35+00:00

Orvosilag bizonyított tény, hogy a körlégzés erősíti a légzőszervek izmait. Elterjed információ a didgeridooról, hogy segít megszüntetni a horkolást; rossz hír a notórius horkolóknak, hogy ez nem teljesen igaz. A horkolásért az az izom felelős, mely a körlégzésben a legnagyobb szerepet játssza; ezen izom segítségével tudjuk a szájüregünket függetleníteni az orrüregünktől. Alvás közben ez az izom ellazul, ennek eredménye a sokak számára oly’ zavaró hang. A körlégzés során ezt az izmot tréningeljük, így kevésbé lesz ’hajlamos’ az ellazulásra. Akkut panaszok esetében sokszor hatástalan a dolog, de mindenképp érdemes vele próbálkozni. Fontos, hogy idő kell ahhoz, hogy az izom újra formába jöjjön, úgyhogy kitartás!

Dél-Ausztrál kutatók eredményei bizonyítják, hogy a körlégzés kiválóan segít az asztma gyógyításában is. Bennszülött fiúkon végzett kísérletek alapján egyértelműen kijelenthető a körlégzés hatékonysága (a lányokat énekeltették, ebben az esetben az eredmény nem volt olyan látványos, de működik!). Ebben az esetben is igaz, hogy idő szükséges a látványos javuláshoz; a fenti kísérlet fél évig tartott.

Honnan tudom, hogy eredeti, termesz-rágta eukaliptusz hangszert kínálnak eladásra? 2017-10-05T15:35:49+00:00
A termeszrágta didgeridoo belső fala. A mesterségesen megmunkált fal egyértelműen megkülönbötethető.

A termeszrágta didgeridoo belső fala. A mesterségesen megmunkált fal egyértelműen megkülönbötethető.

Néha nem túl egyszerű megállapítani, pár hangszer át kell, hogy menjen a kézen mielőtt biztos döntést tud hozni az ember. Az egyik legegyszerűbb, ha fénnyel szemben átnézel a hangszeren, ha látod a belső, termesz rágta falat, biztos lehetsz benne. Sajnos a mai, nagy üzemi didgeridoo-gyártás készít olyan hangszereket, melyek eukaliptuszok ugyan, de belsejük fúrt. Győződj meg a befúvó-nyílásnál, hogy a belső fal milyen – a sima, fúrt felületet elég egyszerűen fel lehet ismerni. Szintén nézz bele az alsó végébe is, ha lehet, világíts bele. Ha nem vagy biztos, kérd ki olyan véleményét, aki járatos a dologban, jobbat sajnos nem tudok ajánlani.

Mi az ’eredeti’, a ’tradicionális’, illetve hogyan tudok különbséget tenni? Érdemes az effajta különbségtétel? 2015-11-15T07:18:30+00:00

A kérdés végénél kezdve: mindenképpen érdemes, de természetesen ez is mindenki saját belátására van bízva. A didgeridoo népszerűsödésével kialakult az az iparág, mely a mai világra jellemző olcsó, rossz minőségű termékeket kínálja; pontosabban fogalmazva olyan termékeket, melyeknek nem sok közük van ’Az eredetihez’. A didgeridoot több csoportra lehet bontani eredetiségét, származását tekintve; vannak a tradicionális-, az eredeti-, az ausztrál- és a hamisítvány hangszerek.

A tradicionális: készítője azon Ausztrál őslakos törzsek tagja, akik élő hagyományaik szerves része a hangszer (ezekről írtam a ’Tradicionális stílusok’ menüpontban). Ezen hangszerek eredete elméletben genealógiailag visszavezethetők az első didgeridook-ig. Anyaga termesz-rágta eukaliptuszfa.

Az eredeti: Ausztráliában, de nem tradicionális keretek között készült hangszer. Anyaga termesz-rágta eukaliptuszfa.

A hamisítvány: talán nem a legjobb megfogalmazás, jobbára akkor érvényes, ha a hangszert az ’Eredeti’, esetleg ’Eredeti-ausztrál didgeridoo’ címkével akarják eladni. Ha nem, akkor ez a kategória értelmét veszti, vagyis mint didgeridoo, és mint hangszer kiváló lehet. Ebbe a kategóriába tartoznak az ugyan eukaliptusz, de belülről fúrt csövek is.

Azt, hogy hogyan tudsz különbséget tenni, nehéz megmondani. Elsősorban fontos a származási hely; ha a hangszer Észak-Ausztráliából, Arnhem-Földről származik, szinte biztos lehetsz abban, hogy tradicionális hangszerrel van dolgod. A festés nem lehet döntő bizonyíték; a festés típusa, a mintázat, a használt színek mind befolyásoló tényezők. A manapság oly’ divatos, sokak szemében a bennszülött művészetet jelző pötty mintázat szinte biztos, hogy ’Az eredeti’, vagy ’Az ausztrál’ osztályokba sorolja a hangszer, nem pedig ’A tradicionális’-ba (Észak-Ausztráiában nem jellemző a pötty-mintázat). Egyértelmű ítélethez gyakorlottság, és a témában jártasság kell, ezek nélkül csak tapogatózol.

Mindezek ellenére fontos megjegyezni, hogy ezen osztályozások az érdeklődők és a játékosok túlnyomó többségének semmit, vagy nem sokat jelentenek. Sokak számára fontosabb a hang, és más tényezők (minőség, használhatóság, játszhatóság, alapanyag). A tradicionális hangszer vásárlásával a tradíció képviselőit, illetve magát a hagyományt támogatod.

Érdemes-e interneten keresztül hangszert vásárolni? 2015-11-15T07:19:37+00:00

Ha megvan a rutinod, tapasztalatod és tudásod, hogy milyen a jó hangszer, illetve tudod, hogy kitől veszed mindenképpen. Sokszor már a formáról, alakról, készítőről lehet tudni, hogy milyen a hangszer, de ehhez szintén tapasztalat kell. Ha ez nincs meg, nem nagyon ajánljuk; a legjobb, ha ki tudod próbálni, így eldönteni, hogy hozzád illik-e a hangszer, vagy nem. Hiába jó a cső, nem biztos, hogy ’neked készült’.

Mit tegyek, ha nincsenek ötleteim, nem tudok kitől tanulni, új ötleteket kapni? 2015-11-15T07:21:01+00:00

Azt hiszem ezen mindenki átmegy. Nagyon hasznos, ha magára van hagyva az ember, ilyen esetben a legfontosabb, hogy légy kitartó, ne tedd le a dolgot ötlet híjján. Ha tovább gyakorolsz, előbb-utóbb úgyis rátalálsz valamire, ráadásul mély pontok mindig vannak és lesznek is, ne engedj nekik! Érdemes fórumokat látogatni, nagyon sokat tanulhatsz ezúton másoktól. Ezen kívül a zenehallgatás csodákra képes – hallgass minél többet, minél többféle zenét!

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. további információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárom